In 2020 heeft het Bestuur van de Volksuniversiteit Alkmaar (VUA) besloten een bedrag ad € 5000,- te doneren aan een tweetal projecten in Nepal. In deze projecten werkt de VUA samen met de Stichting ARGO en de Stichting BOMBO die beide actief zijn in Nepal op het gebied van educatie en onderwijsvoorzieningen. De Stichting ARGO is jaren geleden begonnen met het laten bouwen van toiletten bij scholen op het platteland. (een term die eigenlijk niet past bij een land aan de voet van de Himalaya).

Tijdens de reizen die de oprichters van ARGO naar Nepal maakten werd duidelijk hoe slecht het gesteld was met de sanitaire voorzieningen bij scholen in Nepal. Reden genoeg om het toiletten project te starten. Zie het filmpje van de schooltelevisie uit 2009 hoe we de situatie in Nepal vaak aantroffen en waar we wat aan wilden doen.

De Stichting Bombo biedt de kinderen onderwijs en bouwt zo aan een betere toekomst. Stichting Bombo streeft naar een wereld waarin elk kind zich vrij en veilig kan ontwikkelen. In navolging van deze visie heeft Bombo als missie de kwaliteit van leven te verbeteren voor kinderen in Nepal die worden belemmerd in hun ontwikkeling. Door deze kinderen te onderwijzen en te ondersteunen in de breedste zin van het woord. Dit doen ze door samen te werken met de lokale bevolking waardoor het kind gesteund wordt en zich ontwikkelt binnen de eigen cultuur met de normen en waarden die daarbinnen gelden. Op deze manier streven zij naar duurzame projecten.Bombo vroeg onze hulp, omdat het dak van hun school in Kathmandu (hoofdstad van Nepal) nodig aan vervanging toe was. In de regentijd was lesgeven geen optie. Dat is nu dankzij de gift van de VUA verleden tijd.

Vertrek woensdag, 1 april 2023

Momenteel (november/december 2019) worden de projecten uitgevoerd. Omdat de Stichting ARGO ook een reisbureau heeft met de naam Poly-Argo REIZEN leek het ons een leuk idee om een reis naar Nepal te organiseren voor belangstellende docenten en cursisten van de Volksuniversiteit Alkmaar om ter plaatse de gesponsorde projecten te bezichtigen; ze samen met de kinderen en de leraren officieel te openen en natuurlijk te genieten van dit prachtige land. De reis van 11 dagen staat gepland voor begin april 2020.

Wij nodigen u van harte uit om tegen een redelijke vergoeding met ons mee te gaan. De reis wordt buiten de verantwoordelijkheid van de VUA georganiseerd en kan pas doorgaan als er minimaal 10 deelnemers zich hebben aangemeld. Hieronder vindt u het globale programma: de details worden later ingevuld.

Dag 1. Vertrek vanuit Amsterdam. Definitieve informatie over de Vliegmaatschappij en de tussenstop volgt. We vliegen zeer waarschijnlijk naar Nepal met Emirates en een tussen stop in Dubai. (VAE)

Dag 2. Transfer vanaf vliegveld Tribhuvan in Kathmandu naar hotel Marshyangdi Mandala in het centrum van de stad. Afhankelijk van de het tijdstip van aankomst een activiteit in Kathmandu.

Dag 3. Bezoek aan de school van de Stichting Bombo van Maureen van der Zandt. Officiële ingebruikname van het nieuwe (waterdichte) dak. Daarna een bezoek aan Pashupatinath en Bodnath. (zie de volgende pagina)

Dag 4. Rit van Kathmandu naar Pokhara. (201 km – 6 uur) Vlak voor Pokhara bezoeken we ons toilettenproject in Shree Jana Joti.  We rijden door en overnachten te Pokhara in hotel Splendid View.

Dag 5. ’s Ochtends na een zeer vroeg ontbijt een bezoek aan Sarangkot, het Gurkha Museum en de David Waterval.

Vanaf de berg Sarangkot (1592 m) heeft men bij zonsopgang en helder weer een schitterend uitzicht op het Annapurna-massief en op de vallei van Pokhara met het Phewameer.

Het Gurkha Museum herdenkt de dienst van Gurkha- soldaten aan de British Crown , een relatie die al sinds 1815 bestaat. Gurkha soldaten worden overal in de wereld ingezet en zijn door hun extreme training geduchte tegenstanders.

Op 31 juli 1961 namen Mrs. Davis, een Zwitserse dame en haar echtgenoot een bad in de waterval. Ze werd door het water meegesleurd en viel van grote hoogte de grot in. Haar lichaam werd uiteindelijk na grote moeite ontdekt. Daarna werd de waterval Davis Falls (ook wel Devi's Falls) genoemd.

Dag 6. Vanuit Tansen rijden we naar naar Lumbini, de geboorteplaats van Boeddha.

( 83 km - 2,5 uur) Hier kunnen we, indien op tijd, de Buddha Tempels bezoeken. Lukt dat niet, dan gaan we de volgende ochtend op bezoek. Lumbini staat sinds 1997 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Doordat het een belangrijke bedevaartsplaats is voor boeddhisten wereldwijd, zijn er in Lumbini veel verschillende boeddhistische elementen uit verschillende landen te vinden. In het gebied zijn onder andere een Chinees boeddhistische tempel, een Birmese pagode en bij de bodhiboom hangen Tibetaanse gebedsvlaggen en Koreaans boeddhistische lampionnen. Overnachting in hotel Lumbini Buddha Garden.

Dag 7. Sightseeing in Lumbini.  ’s Middags terugrit per busje of terugvlucht per vliegtuig naar Kathmandu. De deelnemers kunnen kiezen van welk vervoermiddel ze gebruik willen maken. De tocht met de bus duurt ongeveer 8 uur en de vliegtocht nog geen uur. De deelnemers die met het vliegtuig naar Kathmandu vliegen, vertrekken vanaf Bhairahawa met een vlucht van Yeti Airways of Buddha Air. Overnachting en ontbijt in het ons bekende hotel in Kathmandu, aan de rand van Thamel.

Dag 8. We rijden naar Patan, één van de Koningssteden in de vallei. Patan ligt tegen Kathmandu aangebouwd. Eerst verrichten we de officiële opening van een aantal lokalen  van de Shikarapur school bij de stad Pharping in de buurt van Kathmandu.

Vervolgens arriveren we in Patan, tegenwoordig Lalitpur. Op Kathmandu en Pokhara na de grootste stad van Nepal, en tevens de hoofdstad van het district Lalitpur. De stad ligt in het midden van het land en telde bij de volkstelling in 2001 162.991 inwoners en in 2011 220.802 inwoners.

Dag 9. Een vrije dag om wandelend de bezienswaardigheden van Kathmandu te bezoeken, zoals Durbar Square, Asan Tole Market, Thamel, the Garden of Dreams, de Kumari (Living goddess) en the Monkey Temple.

Dag 10 en Dag 11. Transfer naar het vliegveld en dan de terugvlucht naar Amsterdam.

Kosten

De totale prijs van deze fantastische reis is € 1895,- Deze prijs is inclusief de vliegreis, de hotels in Kathmandu, Pohara, Lumbini en Tansen (op basis van Bed and Breakfast), alle Entree’s en het Vervoer per privé AC bus en/of binnenlandse vlucht.

Reisleiding

De reis wordt voorbereid en begeleid door Michel Derksen en Bart Schwartz, beiden bestuurslid van de Stichting ARGO en Poly-Argo Reizen

Deelname

Het minimum aantal deelnemers is acht (8), het maximum veertien (14). Vragen over deze reis kunt u stellen aan Michel Derksen (06.51230467) of Bart Schwartz (06.21236719). Definitieve aanmelding voor 31 januari 2023 dit formulier in te vullen, uit te printen of te scannen en ondertekend op te sturen naar het adres op het inschrijfformulier of naar het aldaar vermelde e-mailadres.